Arkiver

Hjemmefra


Hverdagen, Oplevelser, Ænder.

Så er min Skat og jeg sørme allerede nået til den ottende dag i vores seksten dage lange sommerferie og bort set fra, at vi i onsdags deltog i årets fjerde byvanding, der var et besøg på Gråbrødre Kirkegård, hvor Lotte Fang Borup fortalte om nogle af de både kendte samt ukendte roskildenser, der er begravet på den, så har vi indtil videre kun nået at "hygge" os med den igangværende helt store total renovering af vores soveværelset. Så derfor besluttede vi i går aftes, inden vi gik i seng, at hvis vejret er flot i morgen altså i dag, så skal dagen ikke bruges på at arbejde igennem i soveværelset, men derimod på at være udendørs samt få en god på opleveren.

Så da vi begge to havde fået morgenmad, været i bad samt fået tøj på, pakkede vi køletasken med lidt proviant i både fast og flydende form samt hver sin rygsæk med blandt andet et nyopladet batteri og et tomt hukommelseskort til hver sit kamera, hvorefter vi kørte hjemmefra …

2014/07/19/001.jpg

… og jeg friste næsten til at skrive, at traditionen tro så styrede min Skat vores lille bil, Sludrechatollet altså vores nye navigator viste vej …

2014/07/19/002.jpg

Piv sad lige ved siden af Sludrechatollet, så han kunne se ud af bilens forrude samt dermed ikke kom til at gå glip af noget, og jeg hæklede på det igangværende projekt.

Vi kørte syd på nærmere bestemt i retning mod Falster …

2014/07/19/003.jpg

… og inden længe var vi nået til Farøbroerne …

2014/07/19/004.jpg

… der består af en 1.526 meter lang nordlige lavbro …

2014/07/19/005.jpg

… der forbinder Sjælland og Farø, hvorfra man kan fortsætte til Bogø samt Møn via dæmninger, og en 1.726 meter lang sydlige højbro …

2014/07/19/006.jpg

… der krydser Storstrømmen mellem Farø og Falster.

Farøbroerne, der er tegnet af arkitekt Erik Villefrance, er en firesporet motorvejsforbindelse, der også bliver kaldet for sydmotorvejen, der udgør en del af rute E47 samt E55, og de blev indviet den 4. juni 1985.

De blev anlagt som en meget tiltrængt aflastning af Storstrømsbroen, der blev indviet den 26. september 1937, da den meget længe havde haft svært ved at klare det stigende trafikpres. Farøbroerne var med deres samlet 3.252 meter Danmarks længste broforbindelse indtil indvielsen af Storebæltsbroen den 14. juni 1998.

Lige indtil Farøbroerne blev indviet, var Storstrømsbroen, der er 3.199 meter lang, for øvrigt Danmarks længst broforbindelse.

Farøbroerne består som allerede nævnt af en lavbro og en højbro, der er en såkaldt skråstagsbro, der er bygget efter næsten det samen princip som en hængebro, den eneste forskellen er, at i stedet for at brodækket hænger i kabler til et større hovedkabel mellem pylonerne, er brodækket her direkte hængt op imellem pylonen og brodækket. Dette indebærer, at broens konstruktion ikke kræver ankerblokke til at holde hovedkablet forankret med som på en hængebro, hvilket gør den billigere at konstruere, men den kan til gengæld ikke yde nær så stort et spænd som en hængebro.

2014/07/19/007.jpg

Højbroens længste spænd er 290 meter og dens maksimale højde mellem vandet samt brofaget, der er ophængt i 95,14 meter høje tårne, er 26 meter. Dens to diamant formede tårne, der bærer spændet, rejser sig fra et enkelt punkt ved vandoverfladen op på hver side af brofaget, for så igen at forene sig i et punkt over midten af broen og den har kun en række af ophængskabler, der går på langs imellem kørebanerne.

Inden længe fik vores lille bil igen fast grund under sine fødder altså dæk …

2014/07/19/008.jpg

… og da vi nåede til Rema 1000 …

2014/07/19/009.jpg

… på hjørnet af Grønnegårdsvej samt Vesterskovvej i Nykøbing Falster, besluttede vi, at vi lige ville smutte rundt om butikken for at købe en eller anden form for pålæg til vores rugbrødsmadder, hvilket der kommer mere om i det næste indlæg.